August (18) fra Tvedestrand gruer seg til å slutte på videregående: – Jeg må tilbake til Risør

Da han gikk på ungdomsskolen i Tvedestrand, synes August Jeppestøl (18) det var vanskelig å finne ut hva han skulle gjøre på videregående. Takket være en rådgiver som så ham, og faglig og sosialt miljø på Risør videregående skole, er saken nå en helt annen. (Av Mari Nymoen, Aust Agder Blad, 13. januar 2020)

August Jeppestøl hadde knapt vært i Risør da han startet på skolen for snart tre år siden.

– Jeg hadde vel vært her på trebåtfestivalen eller noe sånn. Men jeg kjente ikke byen.

– Rådgiveren så meg

Det skulle endre seg raskt. Men først: Som ungdomsskoleelev måtte han, som alle andre, velge studieretning på videregående skole. Det var ikke lett.

– Man vet jo ikke 100% noe som helst når man er 15 år. Eller, man tror gjerne at man vet det, men når jeg ser tilbake, skjønner jeg jo at jeg ikke gjorde det. Jeg tenkte jeg skulle gå studiespesialisering, som de fleste velger. Etter noen samtaler med rådgiveren på skolen, falt valget på noe helt annet.

Les mer i Aust Agder Blad

Bilde av August Jeppestøl (Aust Agder Blad) - Klikk for stort bildeLitt trist: August Jeppestøl (18) forteller at årene på Risør videregående har vært så fine at han gruer seg til å slutte. Mari Nymoen